10.05.26 Hurra for deg og hurra meg rundt :)


Hællæ 🙂 Her kommer ei litta blogg fra hælja. Ja hælja, vært aktiv den.
Fredagen skulle de ikke ha meg opp på Toffe Loffe, så da var jeg brått hjemme og rødda litt rundt om og vasket litt. Og jeg rakk opp denna møkka armen jeg strikker til denna baby genseren, men nå har skal jeg strikke til 1 år eller no, for innen jeg er ferdig med denna genseren så er han konfirmert tenker jeg. Enten så er det meg eller så stemmer ikke mønstret. Lagde meg litt gryterett og var litt live og bare kosa meg ordentlig.
Lørdagen kom JE og henta meg, da traff ci på AB på jem og fix for de skulle shoppe der. Så var vi en sjapp tur innom butikken. Var bare 2 ting hu skulle ha men det ble mer 😉 Som alltid. Oppe på Kennelen så var Sussi der, hu kom dagen før, så hadde Lilli kommet. Her skulle vi nappe opp alle blomster i haugen, og fløtte blomstekasser og pallekarmer, grus og andre ting.

Sussi og AB gjorde litt dagen før så det var ikke altfor mye igjen, men det var mange blomster som skulle “Flytte”. Dette gikk på skinner, og vi fikk tatt ganske masse.

Rede i en busk, som nesten er på bakken. Elisabeth fikset lunsj til oss, og det var kortreiste egg og gressløk… Godt ikke spekeskinka var kortreist, for da hadde ikke jeg vært i nærheten av Elisabeth… Moooohahaha..

Men det var digg med litt mat etter noen timer med arbe 🙂 Og maten smaker alltid så godt borte enn hjemme. Ute i haugen samlet jeg mark til hønene, jaaaaa det poppa opp masse feit mark når blomster ble dratt opp, og vi fløtta litt på duken. Skal si hønene tok av. Skikkelig kanibaler er dem. Men det er moro. Men mark ja, brått så hadde jeg ett problem, hadde liksom ikke noe å ha de dem i uten at de kravler ut av spaden, så jeg putta de likså godt i lomma. 😉 Så jeg hadde en neva med mark i lomma. Litt bløtt og kaldt.. Men hønene ble glad for enda en gjeng med mark.
Vi hadde besøk av en dompap dame som ikke var redd oss. Den var å plukka masse snadder som vi dro opp. Kommer en drøss med bilder av henne 🙂


Tror hu vurderte å ta en dukkert i detta vannet… Det gjorde Ronja, bikkja til Lilli. Og hu var ikke rein etterpå 😛

Skal jeg hoppe???

Nei det er for usikkert 🙂

Men det ser litt digg ut… Og jeg er litt tørst…

Hu vandret litt vekk i fra bassenget og tok seg en tur oppå haugen 🙂

Strakk seg litt, det var ett stykke opp til stoppen 🙂

Her har hu drevet og sjekka nedi ett høl som har blitt brukt til en sandkasse.

Sjekk de fine fargene 🙂 Tror hu har forspist seg på alle godsakene som poppet opp 🙂 Men det var koselig å ha hu rundt oss da 🙂

Sussi fylte kassene med jord, og det blir bra. Men det gikk mange sekker. 28 sekker tror jeg.. 2 i di små og 4 i de store 🙂

Denna er liksom “voksen” moooohahahaha ekke det vøtt.

Fysj og fysj, morsomme i den alderen 😛 Neida, bare tuller. Det var blitt kvelden, og vi skulle grille, så vi avslutta ute. Men fått gjort masse da. Gikk inn, og fikk vasket oss på henda og skifta klær de som skulle. Jeg er ikke så skitten som dem er. Det ble hamburger, pølser, ris og salat… og potetsalat osv.. Det var deilig, og ble mett for å si det sånn.

Vi kosa oss masse og preka om alt og ingenting. Det er koselig. Klokka gikk så jeg måtte komme meg hjem til bikkjene… De fikk mat litt seint men det får gå, ekke så ofte det skjer. SÅ jeg fiksa hos bikkjene og luftet alle. Fikk rødda litt runt her. Men jeg var så sliten i kroppen så jeg klarte ikke sitte lenge før øya og hue tatt ned… Ja duppa ta… Det er fælt å være så trøtt. Men vært ute hele dagen omtrent, og brukt kroppen.
Det ble å legge seg tidlig, siden man skulle opp igjen tidlig.
Søndag. Gratulerer med dagen Elisabeth 🙂
Jeg var oppe tidlig og fiksa bikkjer, nøyt en kaffe kopp før jeg gikk opp i dusjen. Faan det var kjølig ute. Det regna når jeg var ute med bikkjer, men bare sånn litt.
Men det hjalp litt med en varm dusj, og varme klær. Tjukk genser og tjukke sokker 😛

Damene kom, og du kan si det var trangt i baksete… Både jeg, Lilli og Elisabeth satt der. Her måtte de låse dørene så ikke de spratt opp av å værra i klem 😛

Lilli glor på tlf sin.. Utstillings resultater 😉

Er bursdagsbarnet… Hadde blikk kunne drept, så hadde jeg vært dævv akkurat der og da 😛
Mooohahahhaha….

Vi var en tur på bruktmarked på Råholt… Vakke mange boder der denne gangen, men fikk kjøpt 2 Rips busker, en gave til Elisabeth som hu hadde sett på og noen band pins jeg skal ha på vesten min.. Ja har jo egen festival vest 😛
Vi kom opp på kennelen så var det ikke så mye vi skulle gjøre i dag, for det meste ble gjort i går, og det er en gravemaskin som må brukes der nå. Men vi fylte grus inne i drivhuset.. Og JE fiksa høl i noen blomsterkasser, som det skal være jordbær i…

Dette blir kult 🙂 Og se på den fine blomsten som er på toppen 🙂

AB ville ikke ha den der, men den passa perfekt der, så det syntes jeg.. Så nå står denne fine brune solsikken og smiler mot oss når vi kommer opp på plassen… Ja det blir jo en slik slike sol plass der etter hvert 😉
Når vi hadde gått å subba litt rundt, så var det inn å kose oss med vafler 🙂 Ja skulle jo feire Elisabeth litt å. Hu hadde jo tross alt bursdag 🙂

Det ble en haug og hvem har stått og stekt vafler i dag 🙂

Jo det er denne klovnen, JE. Og det var gode vafler også. Med kortreist egg seff, og kua sto i butikken 😛 De var kjempe gode, og vi spiste oss ihjel igjen. Sussi dro etter eting, hu hadde det ikke akkurat så digg nå med kroppen, men hu har stått på i hælja. Takk for hælja Sussi.
Jeg samla inn blomster jeg skulle ha med hjem, og litt jord. Fikk detta i bilen. Så var jeg og JE i skauen tur for å se om vi fant noe spennende.. Og vi fant både rips busker og solbær busker. Så jeg tok med noen og planta de ned i bakken, så får vi se om det blir no eller om de bare dævver. Så hadde Dillerun kommet en tur. Det var jo koselig. Satt og preka litt, før JE skulle kjøre oss. Elisabeth fikk pakka sitt og jeg hadde mitt i nærheten så det vakke så mye. Men deilig og komme hjem til normal tid.
Vi kjørte Elisabeth først hjem for hu skulle på visning og trenge og fikse seg før hu skulle ditt.

Det ser ut til at det kommer en skikkelig regn sky, traff jo på litt når vi kjørte hit men jeg rakk og fore bikkjer før det blåste ordentlig opp. Men det begynte å hagle litt 🙂 Jeg fikk rødda litt, ut med all søppel, plast osv, husker aldri når de kommer og henter det her. Men få det ut, så er det gjort. Vanna agurkene mine. Nå har de vokst seg enda mere, så nå syntes ikke kjøkkenvinduet mitt.
Tente litt lys rundt omkring, Tørket støv rundt her. Det blir så fort støvete med disse bikkjene inne, de store. Lagde meg en kopp med kaffe og satte meg ned. Det var dumt, for du dæven døtte jeg var trøtt. Jeg duppa ta flere ganger.

Så koselig når det er mørkt ute. Ja det er pga at det blåste opp til regn.

Så kom sola ei litta stund. Hahaha lyste rett på bibelen. Var det noe den ville si tro????

Nei og nei.. Tok inn bikkjer før det braka løs, så slapp og få de blaute. Så satt jeg og glante litt tv.. Men det var så vanskelig og holde øya oppe. Kl 23 så var det vel bare og si natta.

Her sitter jeg med hele bikkje flokken på fanget omtrent. Og de skal jeg passe neste helg 🙂
Takk for denne hælja… 🙂

07.05.2026. En tur rundt i byen ;)


Hællæ 🙂 Ja nå har det blitt kvelden alt. Denne dagen har egentlig gått ganske fort. Men samtidig ikke. Jeg startet dagen min kl 6 i dag, hadde våknet kl 2 og kl 4 og gadd ikke mer når jeg våknet kl 6. Sto opp og fikset jentene, og de var jo i full gang med en gang.

Juuuuhuu for en fart det er, og sjekk Punky… jises.. Er Pointer`n sin 😛

Her kræsjer de i hverandre, og det ser så vondt ut når de kommer i den farta. Her er det bare å hoppe unna.

FjollyPolly Duda legger seg bare ned.

Her får Duda brått en bråstopp, for Punky får tak på halen hennes… Jises.. Nei disse to veit hvordan de skal tømme seg for energi om morran. Ekke no rart de legger seg til å sova etter slike runder.

Blir sliten av å tulle sånn å da 😉

Fått beskjed om å roe seg litt ned, og de stopper for det meste når jeg ber om det. Men må huske at disse er “drittunger” ennå 😉

Rompa vil inn i barnehagen så da gikk vi ditt 🙂 Der går de å legger seg til å sova. For da er de slitne begge to 🙂
Jeg går inn og slepper ut de små, lager i stand mat til kvelden 🙂 Støvsuger stua og gangen for pels som dem har felt i natt. Ja Punky er jo værst. Røyter no gæli 🙂
Satt meg ned for å nyte en kaffe kopp før jeg gikk opp for å stelle meg. Skulle på vift i dag også 😉 Jaaadaa ble henta kl 9 og rett til Charlottenberg 🙂

Ut på tur, aldri sur 🙂
Fint vær i hele dag og det var endel folk i Sverige selv om det var tidlig. Vi var innom flere butikker, men vi var flinke til å bare titte faktisk.

Øb i Sverige og der handlet vi ikke no. Vi gikk inn på maximat, fikk handle bittelitt. Bare litt kronhjortkjøtt til viltgryte. Det er så digg. Og litt pålegg. Var tilbud på Falukorv så måtte ta med meg en, er så digg på knekkebrød. Ellers bare sånt nødvendige ting som tanntråd, dass såpe. Var ikke med for å shoppe så mye, men for turen sin skyld. Komme seg litt unna huset.
I hælja skal det være dugnad på Toffe Loffe, vi er flere som skal ditt og sprette opp blomster osv. Og for de skal jevne en topp som raser. Så blir det grillings på lørdag og bare kos 🙂
Søndag har det spådd regn så bør få opp alt i morra og lørdag. Så er vel bare å gønne på. Så kan jeg stelle i stand en dugnad hos meg.. Kjøre bort søppel 😛 Masse bak huset her som må vekk. Og det er ikke mye av det som er mitt.. Er blitt liggende her. Så jeg må sende en melding til huseier for å si i fra om at det blir kjørt bort pga det er og blir ett musereir, og det lukter at det er no gasser der. Maling eller no. Og det er ikke bra at blir liggende.
Også ser man det fra vegen. Og det er litt væl irriterende kan jeg si dem.
Men sånn ellers i kveld da, så kan jeg meddele at jeg har ikke gjort en dritt. Jeg har fora og årna bikkjer, that`s it. Ja jeg sitter alene med flokken min og det er så deilig og sitte her, hvile hue, og glo på tv programmer jeg liksom ikke får sett ferdig.. Så nå har jeg sett på Jon blir bonde til the bitter end 🙂 Ja ja nei skal man finne på da?!? Strikke litt kanskje.. Gå ut og fikse møblene på verandaen kanskje…. Har så lyst til å male verandaen hvit, før jeg gønner på med knalle farger 🙂 Får lov assa… 🙂 Tror det kan bli kult jeg… Må finne billig maling da. Og klesse opp masse rart på vegga.. Mooohahahaha sånt syntes jeg er moro… Huset med det rare i vøttø.. Nei nå skal jeg se hvor jeg får tak på billig maling.. Snakkas 🙂

06.05.26 Ei litta tur ut i dag da :)

God aften 🙂 Denne morgenen har jeg faktisk liggi i senga i en time og nøyt stillheten med Rosin. Punky lagde lyder men orka bare ikke å reagere 🙂 Lå å scrolla og bare lata meg. Skulle hatt kaffe koppen min.
Jeg måtte stelle meg og kle på meg så jeg var klar til kl ca 12.30. Jeg skulle bli henta for å sitte på ned til Lillestrøm. Jeg skal ta røntgen av ryggen og mulig om jeg får ta halebenet med. Det er en pris på 1950kr men jeg skal kun betale 387kr 🙂

Jeg kom en 30 min før tia mi så satt her på Evidia og blomstret til jeg ble ropt opp. Glaner på folk som kommer og går. Mye rart som vandrer på 2 ben assa. Ja jeg er sikkert ikke no bedre men gud bedre meg. Godt jeg ikke sitter midt i sentrum av Oslo, hadde dævva av alle rare folka. Men jeg ble ropt opp, og fikk beskjed om at jeg skulle prelle ta jakka, skoa, tjukke genseren og bh`n. Og halsbånd. (Faan blitt bikkje å nå) Ja kommer inn til hu jenta da, ja har du tatt av deg bh`n, ja ser du ikke det, de henger her nede. Ja så kan du dra ned buksa og stelle deg her.. Jises det er makan til dominerende dame dette var da..
Men jeg ble fotografert, løftet armer, snudde meg til venstre, og holdt pusten, og holdt pusten inn. Ja ja tørte ikke noe annet jeg 😛 Ble ferdig etter 20 min, så det var bare å dra på seg klea igjen og ta halsbåndet og løpe ut 😉

Tok meg en fin gå tur bort til JE for å vente på at han skal bli ferdig med sitt. Tok sin tid det å for å si det sånn. Kom fanken meg isbil som spilte den værste låte ever. Gud så slitsomt. Ble ikke frista en gang. Hadde fiske bilden kommet så skulle jeg ha kjøpt no scampie, for det er digg i fra fiskebilen.
Sola skinte men det var kjørlig med den vinden som kom. Lukta bæsj gjorde det å i Lillestrøm. Kom sånn stim fra åker da vøttø.. Brakk meg der jeg sto. Jækk.
JE kom og vi kunne rulle oss ut av køen fra Lillestrøm, helvetes kø assa. Godt vi skulle kjøre inn ved kløfta. Kom hjem så ble det en tur til butikken, jeg var jo tom for kaffe, kanke værra det jeg. Så da handlet jeg litt mat for flere dager 🙂
Bikkjer fikk mat og jeg fikk laget meg en kaffe kopp, nå har jeg sitti oppe og preka litt og bretta klær og lagt det på plass. Jeg hadde vasket.
Bikkjer driver og flyr ut og inn og leker 🙂
Kvelden tenkte jeg skulle bruke på strikking. Har ikke gjort det på en stund, så kanskje greit å fortsette på den genseren. Ekke helt meg å strikke så smått. Det er litt slitsomt for fingra mine. Men jeg solgte jo tepper på auksjon i hølja. Og fikk bestilling på 1 narnia teppe. SÅ skal fikse det etter hvert.
Så sånn er ståa her. Skal legge meg tidlig for jeg skal opp tidlig i morra.
Da blir det ei litta tur ut igjen 🙂 Reine fly filla, men deilig og gjøre noe helt annet en møter osv.
Nei dere får ha en flotters kveld 🙂
Vi snakkes 🙂

02 og 03.05.26 Spesialen for Norsk Sankt Bernhard Klubb


Dag 2 og det er storcert og jubileum NSBK er faktisk 35 år i år 🙂

Kl er 08.00 og flagget ble heiset opp, og det er snart klart for å få de store i ringen. Jeg kommer til å legge de hundene jeg omgås ut med kritikker for begge dager, ellers blir det for mye jobb og klippe bort andre som jeg ikke har spurt om å få legge ut osv. Og jeg orker ikke sende meldinger rundt for det…
Men vi begynner, og på kritikkene så setter jeg opp lørdagen først også søndagen.

Skal sies at Rozzy ble BIS 2 🙂




Love ble BIS 1 🙂



Lotus BIM og Gullet BIR Junior 🙂





Yabba ble Bim på søndag og fikk gå Barn og hund 🙂



Min kjære Duda ble Bim på Lørdagen og fikk storcertet sitt, så nå er hun fullcerta og må vente til hu blir 2 år, ta ett lite cert så kan jeg juble i ringen 😛


Lørdagen var en flott dag med mange fine hunder som oppførte seg og det var god stemning helt til kvelden. Det var loddsalg innimellom, og da ble det noen priser som ble vunnet. Jeg vant no kiwibag med snadder oppi, en kopp, matskåler, no bikkjeleker, snadder til hundene og 2 håndkler med sankt bernhard på. Veldig mange fine premier. Ståle hadde også kjøpt no lodd, og han vant refleks og kopp med pannebånd oppi 🙂 Så detta skal vi få sendt oppover 🙂
Det var ett avlsråd møte for oppdrettere og det var faktisk mye greit å vite 🙂
På kvelden på lørdagen så var det jubileums middag.

Velkomst drink med rabarbra og bringebær, eller du kunne ta pære drink, jordbær og hjerte sjokolade ved siden av 🙂 Detta var uten alkohol 😉
Det var servert gryterett, salat og med brød ved siden av 🙂

Til dessert hadde vi frukt og is og pavlova 🙂

Det var også auksjon lørdags kvelden 🙂 Teppene mine ble solgt og fikk jaggu en bestilling på ett Narnia teppe 🙂 Da er det bare å bestille garn og strikke i vei 🙂


Kan sies at vi nøyt kvelden med god stemning og god mat, gode taler og historier. 🙂
De fleste gikk så da fikk vi andre rødde opp etter denne kvelden. Få ting på stell og klart til søndagen for det er jo en ny runde da 🙂

Søndagen, det var kaldt, det blåste og det var ubehagelig og vente på tur inn i ringen. Bikkjene var utslitte etter helgen. De fleste har vært på tur i 3 dager, og det merkes på dem. Men for min del så løp både Punky og Duda veldig bra i ringen denne dagen 🙂 Og jeg er kjempe fornøyd med begge jentene i hælja. Jeg fikk det jeg var ute etter på lørdag, og kosa meg masse. Men jeg må nesten komme med en litta ting, og det var at på fredag så var det bare valper, og det var stille, ikke mye støy i fra dem. Men lørdagen og spess søndagen, så var det mye lyd fra enkelte. Ja Punky kunne svare noen hu å, men stoppe hu tvert. Men det er litt snodig.. Gjeng med valper er stille så kommer man til en gjeng med juniorer og voksne som bråker 😉 Ja ja men ellers gikk det stille og rolig for seg. Og alle dagene ble var flotte, heldige med været, selv om det var litt kaldt på søndagen. Vi fikk rødda opp alt både ute og inne. Utstillinga var ferdig kl 13 men vi var ikke ferdig med å rødde og spise restemat før kl var 16. Da var det hjem og sleppe ut alle bikkjer 🙂

Jeg ble kjørt hjem til meg sjøl, alle mine var utslitte. Jeg fikk pakka ut mitt, og satt på en vaskemaskin, fiksa forings til bikkjer. Og som dere ser så var Gilly så sliten at hu orka knapt å gå ut for å pisse på kvelden 🙂 Jeg var helt død sjøl, så det ble tidlig kveld på meg.
Tusen takk NSBK for en fin hælj, og hyggelige dager 🙂
Og takk for at jeg fikk campe på mitt andre hjem på Toffe Loffe 🙂
En vellykket utstilling hælj, ser frem til Neste år 🙂

Toffe Loffe`s Lady Duda Lørdag Og Zip It Punky fikk Bim Junior på Søndag 🙂 Mine fine Prinsesser 🙂 

05.05.26 Fortsetter dagen som i går, avslappet :P

God formiddag/ettermiddag eller hva dere kaller det nå kl snart 14. Jeg tenkte bare å komme med en sjapp og kjedelig litta blogg om hvordan ståa er her i hus…. AVSLAPPET.. Kroppen og hjernen er utslitt etter uke med forberedelser til møter og utstillingshælj.
I går gikk dagen til klessvask, for det var det ikke lite ta etter helgen. Og det var ikke akkurat varmt ute så det var ikke no vær å drive ute på heller. Jeg har fått lagt ut en blogg som vra fra fredagen, men det kommer ut en til som er om lørdagen og søndagen men det er endel bilder og kritikker som skal på plass. Så jeg satt på hybelen min på kvelden og skrev litt og sorterte litt. Sola skinte og bonden drev på åkeren… Det kom kraftige vindkuler så inn måtte lykter så ikke de ble knust. Og svart på himmelen ble det å..

Skal si turboen på den traktoren satt i gang når det begynte å regne. Tror han satt og banna og trøkka på gassen for jaggu fikk den fart på seg.

Gudskjelov for hans dels å kom det ikke mye regn. Og han holder på i dag også. Og jeg skal fortsette med å klippe og lime og få ut neste blogg.. Så i dag fortsetter jeg med akkurat det samme som i går.

Frokosten ble enkel…. Og det er helt greit når det har vært mye annen mat kroppen har reagert på.. Og ikke minst kaker 😛
Har fått sendt mine vanlige ting på morran.. Snakka litt i tlf… Støvsuget, vanna agurker og tomater og paprika. Jaaaa en paprika har begynt å blomstre. Agurkene tar over kjøkkenet helt. Klatra oppover vegger og vindu. Så dem skal bli moro og få festa utenfor når de kan komme seg ut. De blir ikke plantet om i det hele tatt.. De står i store bøtter nå, så det for holde.. Får henge opp no netting på veggen så jeg får festa dem så de ikke flakser og brekker i den vinden som er her. De trenger mye sol, men da får de ikke det mer enn på ettermiddagen.. Men sånn er det bare. Nå venter jeg en pakke i fra Temu med no kroker, og blomster pinner og ringer som kan brukes om de ikke er for lave.. Mente det var slike jeg kunne strekke ut.. Håper… kl er 14.14 og jeg må få starta dagen ordentlig snart. Er noen klær som kan brettes i dag og legges bort. Skal få støvsuget oppe på romma, begge to. Tror også jeg skal bytte seng oppe, og ta den som er litt større, så jeg kan boltre meg litt bedre i senga 😛 Kanskje den er litt bedre for ryggen også. Og heller ikke får sola mitt i trynet.. Og sleppe og våkne av bråk på badet… Nei jaggu… Det kan bli bra det..
Nei nå våknet den andre personen her i huset, så da går det kanskje an å bråke litt her i hus, ikke det at jeg skal bråke så gæli, og heller brydd meg så mye om det…
Nei nå skal jeg gå på hybelene å “jobbe” litt med blogg og klær.. Snakkes 😛

01.05.26 Valpe utstilling for Norsk Sankt Bernhards Klubb.


Fredag og det er Valpe utstilling 🙂 Det kommer en del valper og det skal rigges opp for utstilling. Dette blir koselig 🙂
Norsk Sankt Bernhards klubb sin andre valpe utstilling.
Jeg ble hentet utpå dagen, med meg var Punky og Duda, Gilly og Garian 🙂 Ja de små skulle få være med å treffe på mor si og alle de andre. Rett og slett sosialisering, og om det skal gå barn og hund og det ikke er hund nok til ett barn så kan de låne de små.

Lokalet på Dokkenmoen 🙂

Garian følger med på hva folk dreiv med 🙂

Kom bort på Dokkenmoen og der var det alt satt opp telt, og ringen var rigga til.

På kjøkkenet var Lilli alt i gang med å sette på kaffe, pølse vann og vaffeljernet skal startes. Jeg fikk levert premier, og auksjonsvarer. Jeg var ikke kledd for anledningen for å si det sånn, for jeg skulle opp og bade bikkjer til morra dagen 😛

Alle valper fikk deltager premier uansett i dag, og det var stor pose med masse snop og gøy. Og det tror jeg de satte veldig pris på.

Kristin satte i gang dagen med presentasjon av dommer Eva Lill og Skribent Kate 🙂 Og div opplysninger 🙂

Da var dagen godt i gang og det var mange flotte valper som hadde kommet 🙂
Tror det var mange mange positive folk som var der, og det skal sies at med så mange valper på en plass, så var det ikke mye lyd. Det skal sies, meget flinke valper og fine 🙂

Vi hadde plass inne for unga som ønsket å fargelegge litt tegninger om det blir litt kjedelig og vente på barn og hund 🙂 Denne plassen ble godt brukt 🙂

Det ble ganske varmt, men det var deilig, noen ble solbrente, jeg var godt dekka 😛 Som sagt jeg var kledd for bading av bikkjer 😛 Her sitter jeg, AB og Helen og njutar solen og preker. Er meget imponert over blide folk og gode tilbakemeldinger 🙂
Jeg og AB tok en litta pause i alt, måtte spise litt. Var kjempe sultne. Så vi tok oss par toast. Og sånn her ser en sulten ulv ut og slik spiser man en toast 😉 😛



Steg for steg med eting av toast… Mooohahaha var sultne serru. Og AB skulle dømme barn og hund og trodde hu hadde dårlig tid, så de toastene gikk sabla fort 😉
Men ikke så altfor lenge etter så var det barn og hund 🙂 Og det var mange fine barn og valper som deltok 🙂
Dagen var over for utstillere og valper, vi andre fikk omorganisert til Lørdagen og søndagen. Alt gjort klart. Nå kunne vi dra hjem, for nå hadde Svenskene kommet 🙂 Og mine skulle bades 🙂
Jeg fikk på meg habbiten, støvler og jakke, så var det bare å få dem på bordet 🙂

Duda først, noe hu ikke syntes var så moro. Hu er ikke den som liker å værra rein så bade er ikke no særlig.

Men det var nok litt deilig når det var så varmt 🙂 Hu ble ren og pen.

Punky ser bare så lei seg ut, og hu er heller ikke no glad for å stå på dette bordet og bli skrubba 😉

Men hu er flink så lenge hu står rolig og vi gjør det sjapt 🙂
Men rene og pene ble de begge to. Og jeg var glad for at jeg slapp og hel bade dem. De har vært på utstilling forrige helg, og Duda var ikke skitten sådan i selve pelsen. Og hu har en fin pelskvalitet nå, for hu er ferdig røyta.
Inne ble det laget mat, AB pizza skulle til pers i kveld. Og det skal bli godt. For jeg var kjempe sulten. Godt å kunne sette seg ned og nyte litt mat i godt selskap. De hadde vært så snille og tatt med snus til meg, så det var deilig og flaks. For jeg var tom 😛
Det ble å legge seg tidlig, for vi må opp tidlig dagen etter, for å lufte og fore bikkjer, komme oss ned på plassen, og rigge til. Og fikse det som mangler av mat og div.
Klokka ringer 05.30.. Jeg og Lilli skulle ligge på hemsen og Inger og Tomas nede. Dette blir en konsert natt som ingen andre ønsker å høre. Hahahaha ja ja.
Dagen i dag har vært vellykket og meget bra oppmøte.
Da er vi klar for Dag 2 🙂
Neste blogg. kommer i morra. Jeg må finne såpass mye bilder og div som skal være med. Det tar tid. 🙂

03.02.26 Utslitt

Kommer med en utfyllende blogg i morra… Håper på og få inn litt bilder, da jeg ikke har fått tatt noen bilder sjøl i dag..
Jeg er utslitt og bikkjene er utslitte etter 3 dager med action. Så vi tar tidlig kveld 🙂 Kommer sterkere tilbake i morra 🙂

01.05.26 Herregud :) Dette blir en aktiv hælj :)

Gooood morgen 🙂 Ja kan starte rett på gårsdagen med en gang, for jeg har litt dårlig tid… Dagen i går startet med en natt som ikke ligna grisen, våknet flere ganger og var svett og skikkelig i ulage.. Fikk stelt meg og gjort meg klar før jeg ble henta kl 7. Rett inn til Oslo på møte, og ikke hvilken som helst møte… Men det kommer innlegg om dette senere…
Her var vi i noen timer og pratet og ventet… Dro der i fra ved 12.30 tiden og begynte å planlegge resten av dagen og hælja.. Sto jo fortsatt med valget om å reise i går for å bade bikkjer eller i dag da.. Men jeg kom hjem, var helt tom i kroppen, sulten, trøtt og jeg kald svetta, skalv på henda, og var helt ute å kjørte… Jeg kunne ikke reise noen sted.. Jeg var alene i huset, og satt bare i stolen, helt rolig, ikke noe tv på eller noen ting, og svetta rant, og jeg skalv som ett aspeløv.. Reaksjoner på alt som har foregått tenker jeg.. Jeg ble hjemme.. Gikk å la meg kl 00, og var like utenfor, men har prøvd å være litt live, for å tulle og være med på det som blir sagt der å, men jeg dreiv med masse annet rundt her i heimen, for jeg klarte ikke sitte stille.. Så endte med at tlf gikk tom for strøm og jeg bare dreit i alt egentlig..

I natt… Har jeg våknet.. kl 3…. kl 4… og kl 5… Da sto jeg opp, orka ikke mere.. Gikk ned.. Snakka ikke med han som satt nede… Fora bikkjer, gikk ut i morgenkåpa.. 4 grader, var ikke akkurat varmt, men deilig for meg som trengte luft. Når jeg kom inn igjen så var jeg alene..Gudskjelov.. Jeg kunne nyte kaffen min alene, ja sammen med småbikkjer da. Planlegge dagen.. For den blir aktiv..

Det er tåkete ute, men detta får man ikke gjort noe med. Jeg har fått i meg kaffen, pakket ferdig, dusja og stelt meg. Ringt å sagt i fra at jeg er klar. Men flagget skal heises kl 8 på Dokkenmoen. Da starter utstillingshælja…. Jeg skal ditt bort og se på valper, jeg gleder meg som en unge. For jeg må få se på denna Borzoien som kommer. Det er en rase jeg ønsker meg når jeg er pensjonist 🙂 Ja for når de store bamsene blir for store for meg og jeg ikke klarer å håndtere dem lengre, så må jeg ha stort, men noe lettere 😉 Også må jeg ned å levere noen premier, og teppene mine som skal auksjoneres bort 🙂
Så her sitter jeg da, og venter som vanlig på å bli henta 🙂 Og jeg kommer med en litta blogg senere i dag også. Regner med at jeg har klart å få tatt noen bilder av det som blir gjort i dag 🙂
Vi får jo besøk av Sverige i dag også. Tomas og Inger og det gleder jeg meg til. Det er skikkelig hyggelige folk 🙂 Så har de jo med seg bror til Duda. Det blir gledings til å treffe og hilse på igjen 🙂 Lilli er på plass alt, så kommer Eva Lill, så det blir fult hus og stormende jubel tenker jeg.. Godt jeg har 4 migrene piller igjen. Skulle vært på apoteket, men det er stengt i dag, så får se om man får tatt det i morgen 🙂
Nei nå skal jeg pakke ned pc`n og være klar for action.. Kl er over 8 og flagget har nok kommet seg til topps.. Så da regner jeg med at Tangen er på vei 🙂 Vi snakkes senere. Ta vare og Carpe Diem 🙂
PS: Norsk Sankt Bernhard Klubb holder utstilling på Dokkenmoen i Eidsvoll hele hælja. Ta med dere barna og ta dere en tur da vel 🙂 Vi har kiosk med toast, pølse, vaffel og kaker. Kaffe, te og brus 🙂 Det skal også være barn og hund, og har dere ikke hund og barna ønsker å være med, så har vi alltids en liten Chihuahua eller en stor sankt Bernhard som er snille vi kan låne ut. Pris 50,-
Så hjertelig velkommen skal dere være 🙂 
Adresse: Dokkenmoen 63 2080 Eidsvoll 🙂

29.04.26 Litt forandringer er alltid deilig :)

God kveld 🙂 Jaggu er denna dagen over snart å. Men jeg har fått pakka endel, venter bare på en bukse som skal pakkes ned. Så er snart kofferten klar for avreise. Ja eieren å da. Sitter fortsatt å vurderer om jeg skal dra i morra og bade bikkjer da, siden fredagen blir nede på plassen og det kommer masse valper ditt. Jeg ønsker å se på valper 🙂

Agurken min har kommet med blomst, den var da fin. Også syntes jeg det er så kult når de surrer de lange stilka sine rundt ting.

Tøft 🙂 Jeg må splitte dem noen ganger når de driver å skal kvæle hverandre. Hahaha driver ikke på med sånn ting her assa.. Kvæler ikke hverandre 🙂

Cherry tomat planten begynner å ta skikkelig form. Gleder meg til det begynner å komme noen røde tomater på den 🙂

Gilly og Garian njuter sola mens jeg har drevet på kjøkkenet og plassert det “nye” kjøkkenbordet som ble hentet i dag 🙂 Det ble drit bra. Og jeg er meget fornøyd 🙂

Det passet perfekt inn på kjøkkenet, og det kan bli større med ekstra plate i. Det er genialt. Fulgte med 3 stoler og det er helt greit, for det er aldri så mange her som eter allikevel 🙂 Men jeg ble kjempe fornøyd med detta. Og kjøkkenet ble helt annerledes 🙂

Interiøret er hvit og da passa det med detta hvite møblet. Garian må sjekke om detta funker for han 😛 Rosin tror jeg ble litt skuffa, for det var ikke like enkelt å hoppe oppå disse som de andre. Men det finner hu ut av..

Garian og Gilly syntes det var kjempe fint 🙂 SÅ jeg har spist mitt første måltid der, og det var koselig blant agurker, tomat og paprika 😛 Hahaha Nå har jeg sitti litt live, og skrevet her samt preka i tlf med datter osv.
Nå i kveld blir det bare sånn småplukk, og prøve å legge seg tidlig siden klokka skal ringe ved 5.30 tiden ish.. Da tar han andre av seg de store bikkjene så jeg kan hoppe rett i dusjen og få i meg litt kaffe og ett knekkebrød før man reiser innover. Dette blir uansett en lang dag i morra. Og da er det den vurderinga om bading av Duda og Punky da… Skal, skal ikke, skal, skal ikke. Nei nå skal jeg finne frem klær til i morra, og sette meg og glo skjerm til jeg skal legge meg om ikke så lenge 🙂 Ta vare og sov godt 🙂
Snakkas i morra 🙂

Nå skal jeg ut og hente jentene inn 🙂 Sjalabais 🙂 

29.04.26 Dette er den dagen da ALT skal pakkes for hælja.

God morgen/ formiddag, snart ettermiddag og fort så er det jaggu kveld. 😉
Her var man oppe før fuglene feis for å si det sånn.. Var vel Punky som feis først her. But but alt med hunder er ferdig for lenge siden, jeg har fått i meg frokost, Jaaaaaaaaa tenke seg det dere…

Beviset er her.. Hønsabort på brød…. Kan si dere det at det der fortærte jeg sjappere en sjappest, før det ble akutt…. Så gleden var kort og godt.
Dagen i dag blir egentlig ganske enkel, og det er rett og slett, pakke kofferten klar for hælja, pakke ned alle gaver som skal med til hælja, utstillingssekken….og neglfil….. ja den siste der må jo være med for AB har en tendens å spørre om det, så bør gå med neglfil i lomma konstant. Og det skal jeg jaggu gjøre. Jada det er torsdag i morra, men den dagen blir borte pga laaaaaaaaaangt møte og reise.. Så den dagen blir så punktert. Også sitter jeg fortsatt å tenker på om jeg skal bade bikkjene i morra så alt er klart til fredag. Er tross alt valpeshow og jeg ønsker jo å se på de å. Kommer tross alt en Borzoi.. Drømme hunden min 😉
For shampo, potetmel og sånt har jeg på kennelen, så trenger ikke pakke det. Har 2 dressjakker, men føler meg mer vel i den svarte, har en lilla men den er litt stor.
Men jada.. Også må jeg fanken meg finne klær til i morra. Må se presentabel ut. Viktig viktig. Jada sånn er nå ståa… Jeg skal lese igjennom litt papirer i dag, og få liksom litt info og noen uttalelser klart. Så må jeg prøve og koble ut hjernen totalt. Og da tror jeg faktisk skal slå av alt av sosiale medier, lyd på tlf og koble absolutt helt ut. Bare lytte til musikk eller glo serie med strikketøy..( Så kan jeg gjøre noen feil da vøttø, som jeg pleier ) 😛 Nå er jeg så forbanna sliten i hue og lunta mi er meget kort. Så tror det er meget lurt.
Over til noe annet…. Vil du se på agurken min?

3 stk og de begynner å bli grise svære… Det er moro. Begynt å komme blomst på den ene også…. Dette er moro 🙂 Tomaten den ene er også blitt ganske stor, Unnskyld flue smekka men hadde ikke pinner akkurat nå 😛

Det har kommet opp 1 paprika av 4, så jeg fortsetter og håpe på at det kommer flere 🙂 Men det er moro at det spirer og gror her. Nå skal snart kassene ute få en liten opprødding, for det er ikke blitt gjort ennå. Og da tror jeg jaggu det kun blir blomster og kanskje no gulrot oppi der. Veit da faan jeg.. Time will show..

Her ligger alle de små rundt om som slakt. Det er kamp om sola rundt her. De følger sola rundt i huset. For ute gidder ikke jentene å være. Blåser i pelsen faktisk.

Garian har sin egen sjefsstol så han koser seg med sin egen sol 😛

Obelix bryr seg ikke så mye om sola, bare han kan ligge godt og lytte etter om det er noe han kan bjeffe på 😉
Så sånn er det her akkurat i skrivende stund. Nå skyer det over, det står at det kan komme litt regn. Jaja det får det bare gjøre. Jeg har nok å gjøre her inne for å si det sånn. Har liksom par senger som skal strippes oppe etter nattegjest. Og det skal pakkes, pakkes og pakkes. Så kos dere med dagen og ta vare 🙂

Fant ett bilde av lille Alila som jeg hadde en litta periode, før hun måtte “hvile i fred”. Hun var dverg og en bichion havanes 🙂
Ja også er det faktisk 13 år siden her om dagen hvor jeg sto for første gang i utstillingsringen med en champion. Det var min gubbis, Santomard Bring it on “Ringo” 🙂 Vi ble Bir den dagen 🙂
Sjalabais.. snakkas..