En uke etter operasjon

Det leges og klør

 

Heisann. Skulle jo komme med en oppdatering, men nope, det uteble gett.. Men nå kommer det.

Onsdag fikk jeg beskjed om at jeg skulle opereres dagen etter, torsdags morning, men det kom inn akutt på akutt og det må de ta se av først, så jeg satt og venta og venta. Værste jeg veit er jo å vente. Man faster jo og når det begynner å nærme seg 15 timer uten noe som helst flytende i munn, så kjenner jeg på lunta at den er kort. Ikke kaffe på morran eller noen ting.
Men torsdags kveld så endelig så kjørte de meg ned, og slang meg på borde og gjorde sitt. De vekte meg og jeg strigrein, og sier “få meg opp av senga, få meg opp av seng, jeg må stå nååå” Ryggen hadde låst seg så inni hampen at det var så smertefullt. Operasjonslegen i sjokk sier at ” jeg får ikke deg opp nå” og jeg sier ” Jeg mååå opp nå”. 4 stk var de, og klarte å få meg opp på bena, og jeg står på plassen og knekker opp ryggen, beveger bena så de er i gang og ryggen. Operasjonslegen i sjokk og sier, ” jeg har aldri sett at noen bruker 20 sek etter operasjon er så sjapt på bena” Jo nå så sa jeg. Hakke vurdert å gjøre noe med den ryggen sier`n. Nei fått 50/50 på at jeg kan havne i rullestol så det tørr jeg ikke. Og det skjønte han godt.
Så ble jo der nede litt da får å våkne, men det var jeg jo så de ringte opp og sa at jeg kunne bli henta, fikk ikke lov til å gå sjøl, selv om det var det jeg håpet på. Men men oppe i 7 etg igjen og på detta kjedelige rommet, så kommer det en ung herremann av en sykepleier og spørr om jeg vil ha noe..  Ja takk 2 knekkebrød med gulost og ett glass vann, fikk ikke lov til å drikke kaffe etter operasjon.. Makan til frekkhet.. Hahaha. Han kommer inn.. skulle du ha smør?
2 knekkebrød med gulost sier jeg igjen… Du kunne jo ha sagt at du ikke skulle ha smør.. Jeg gjentar og dette er 3dje gang jeg sier det.. 2 knekkebrød med gulost og ett glass med vann… litt sur så snur han på hæla og kommer tilbake med 2 knekkebrød med gulost og ett glass vann, de knekkebrøda slang han bare på bordet, så sier jeg takk, håper jeg ikke ser deg igjen.. Ja jeg blir litt grinete når det kommer en gutt med gangster holdning inn og ikke hører hva jeg sier..
Spiste og nøyt de knekkebrøda, men siden det var seint, kl var vel 23 og hu bak gardina sov, ny pasient, så ville jeg jo være stille. Krøsa de knekkebrøda stille…. ikke enkelt men men.
Følte meg litt mørbanka og jeg ville sitte og sove i natt tenkte, men sykepleier som kom inn ville heise ned ryggen, hvor jeg sier at, nei ryggen er helt ødelagt så jeg kan ikke ligge i disse forferdelige senga, la den være. Det er akkurat som de blir sure når man sier noe.
Den natta var laaaaaang, varm og sov nesten ikke i det hele tatt..  – 29 ute men + 35 inne, trodde jeg skulle stryke med. Hu bak gardina hadde sliti hu å, så på morningen kl 6 så åpnet hu vinduet og du dæven døtte det var en fryd å få litt oksygen inn der.
Legebesøket var kjempe hyggelig, jeg fikk reise hjem, og gudskjelov for det, for her skulle jeg ikke værre en dag til.. De kom og bytta plaster på meg for de jeg hadde var full av jodd og blod, og da fikk jeg se at de hadde sydd, ikke brukt stifter. Og gudskjelov så hørte de på meg. Dårlig erfaring med stifter fra før av.. 2 ganger har stifter grodd inn i kroppen på meg, har fortsatt en stift i magen etter keisersnitt, 22 år har den vært der.

Willy kom og henta meg, etter at han har vært hele natta på jobb, og du dæven det var noen som var glad for å se mamma`n sin, her ble det hyling på småunga og de store klarte ikke Willy og holde igjen. Sånn velkomst er koselig.
Hjemme er best assa, kan drikke kaffe når man vil, og trøkke på fjernkontrollen, og neeei digg var det å komme hjem til sitt. Og ikke minst til sin egen bad.
Willy og jeg satt og prata litt før han gikk å la seg i noen timer, skulle jo på jobb igjen i natt, og da satt jeg meg godt til rette i sofaen med Rosin og Obelix ved min side, og der sovnet jeg. Det var digg, man blir så utslitt å værra på sjukehus. Mister liksom litt piffen og den dårlige lufta som er der drar liksom energien totalt ut av kroppen.

Men nå har jeg vært hjemme en uke etter operasjon, utrolig kjedelig og ikke kunne gjøre noen ting egentlig. For man får ikke løfte mer enn 1 kg som noen sier og andre 3kg, og jeg som ser det er snø som må måkes bort her og der, gjør jo litt sånne ting da. Men med forsiktighet, men får kjeft. Ikke får jeg vaska klær og gått med det, for blaute klær veier jo masse.. Assa 6 uker sånn.. Myyy goood.. Men jeg kjenner jo faktisk i magen hvis jeg bærer noe som er litt tungt, og det er ikke helt bra, og setter det raskt fra meg. Men det er så forbanna mye jeg har løst til å gjørra. Men må bare bite tenna sammen. Snart ferdig med ABBA teppet nå, så får vel begynne med ett nytt teppe. Og glo serier og gjørra småting her og der.
Såra klør men gror egentlig greit. Ser litt ut som det kommer en utposing rett under navlen, men følger med på den. Magan føles ut som en påsa som bare henger der. Fortsatt blir det oppblåst uansett hva jeg spiser, så jeg skal prøve no piller for oppblåst mage man tar før ett måltid. Slitsomt og gå sånn stinn hele tiden. Men når man får bruke kroppen igjen på en ordentlig måte så kan det hende det blir borte.

Oppdatering på gamle Amy etter dyrlegebesøk forrige mandag.. Hun er med hjem men hun er full av svulster men hjertet og lungene er det ikke noe bilyder i så hun har ikke noe vondt i det hele tatt. Hun skal få være sammen med oss en stund til, men med en gang man ser smerter, sår på svulstene eller det begynner å væske skal vi komme tilbake. Amy spiser, drikker og er ute i sitt tempo og gjør det hu skal. Hun har det bra ennå.

Ellers så har en av mine beste venninner vært innlagt på sjukehuset oxo, samme sted, og hatt det greit og ikke greit. Vi dro på sånn overraskelses besøk i går, lørdag. Det var koselig.
Gudskjelov så er hun frisk og kom hjem i dag søndag. Fortsatt god bedring <3
Vi tar sjukehus opphold sånn annen hver uke. Hahaha

Ellers så er det faktisk ikke så mye som skjer her i heimen.. Vi ser på at snøen smelter og at vi går mot en lysere tid som ikke vi er så glad i. Ekke så fan av varme sommer dager for å si det sånn. Men får liksom ikke gjort så mye med det.

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg